Fikk se Himmelen etter 7 1/2 år med intens bønn

Fikk se Himmelen etter 7 ½ år

med intens bønn

Misjonæren Percy Collett (08.05.1902-25.11.1998), oppvokst i England og etterkommere av franske kirkebyggere, flyttet til USA i 1920 og arbeidet senere i nesten 50 år med å møte de fysiske og åndelige behov for folk i Amazonas-området i Sør-Amerika. Han kom til Amazonas for første gang i 1921. Etter å ha brukt livet sitt på å lære de unådde i disse områdene opp i Guds ord samt lege de syke, begynte han å be:

”Herre, hvis jeg har funnet nåde i dine øyne, vis meg din herlighet.”

I 1982, da en liten gruppe, inkludert Collett og en ung lege, var i en periode med bønn og faste, kom en Herrens engel og tok hans sjelelegeme til himmelen hvor han var i fem og et halvt døgn, regnet i jordisk tid.

Etter at han kom tilbake fra himmelen, flyttet han tilbake til USA og brukte resten av livet sitt på å formidle sin kunnskap om himmelen samt viktigheten av kristen enhet og bønn. Blant annet ble han invitert til å holde møter i Montgomery i USA. Avisen Montgomery Advertiser-Journal skrev blant annet følgende fra møtene, 1. september 1984:

Collett sa at han falt i koma under en bønn og fasteperiode i 1982, og han begynte da den 6 timers lange reisen til himmelen ledsaget av en Herrens engel med et flammende sverd.

-Jeg tilbrakte 5 ½ døgn vandrende på gater av gull, sa Collett.

-Jeg sto i de samme fotspor på den herlige gate hvor Paulus sto da han var i den tredje himmel.

Collett sa at himmelens dimensjoner ble åpenbart for ham:

-Det er et stort sted.

-Himmelen er 3 218 000 km i omkrets.

-Den er stor nok til å romme alle de troende fra jorden og fra andre planeter også. Til tross for himmelens kolossale størrelse, så domineres den likevel av Guds trone. Det er 3218 km fra grunnen av tronen til toppen av Gud Fader når han sitter på tronen. Jeg sto på toppen av den kubiske byen i en høyde av 2413,5 km og så meg rundt, og jeg så fremdeles opp til Gud. Han var 804,5 km over toppen av byen. Samme hvilken retning du ser, ser du Guds trone. Du kan ikke få ditt ansikt vendt fra Gud i himmelen.

Collett sa at der var tusenvis av engler i himmelen. Noen av dem var opptatt i forskjellige avdelinger, også medregnet en tekstilavdeling, hvor de lager klær til den stadige voksende befolkning.

Collett nevnte også at i himmelen blir ikke titler og familienavn brukt:

-De kalte meg for Percy, sa han.

-Navnet som betyr noe er det navnet du blir gitt. Johannes kalte meg Percy, og jeg kalte ham Johannes.

Collett sa at til og med Jesus sa:

-Bare kall meg Jesus (Collett, 2001, s. 5-7).

 

Kilder:

Collett, Percy. (2001). Jeg vandret i himmelen med Jesus. Moss: Esca Forlag.

http://www.percy-collett.com, lest 03.06.2011

http://www.41f8.com/pcbook.htm, lest 03.06.2011


(Det har vært mye diskusjon angående sannhetsgehalten i Percy Colletts beretning, spesielt ettersom han ikke opplevde å være med i opprykkelsen, dvs. bli tatt rett opp til Himmelen uten å dø, noe han sa at han hadde fått løfte om av Gud. Han sa også at han var sikker på at opprykkelsen ville skje før år 2000, uten at han, etter det vi kan se, sa at Gud hadde fortalt ham dette.

Hebreerbrevet kapittel 11 tar for seg bibelske personer som fikk løfter oppfylt ved tro. En annen måte å si dette på er at Guds løfter til enkeltpersoner ikke alltid automatisk går i oppfyllelse, og at det kan være mange årsaker til dette.

Percy Colletts opplevelse av det himmelske er fra 1982. Den store og ofte uventede psykiske belastningen det er å offentliggjøre en opplevelse av denne typen, kan generelt være utfordrende for både tro og helse.

Etter at hans hustru døde (Leona Collett, 21.09.1906-17.10.1993), er det blitt spekulert i om Percy Collett ønsket å få lov til å være sammen med sin kone i stedet for å vente på opprykkelsen.

Det kan også være andre årsaker.

Websiden www.percy-collett.com er laget av en person som bor i Danmark. Her drøftes disse tingene samtidig som sannhetsgehalten i budskapet understrekes: Percy Collett var i himmelen og var modig nok til å fortelle om det. Han var et sant og ærlig vitne.)